2020 zou ook voor Sessibon in Sittard ‘het beste jaar ever’ worden. Het in fashion gespecialiseerde evenementen- en content creatiebureau had een volle event agenda en tevens een kantoorverhuizing naar Maastricht op de planning staan.
Maar net zoals bij zoveel bedrijven werd ook bij Sessibon al vrij vroeg in het jaar duidelijk dat 2020 niet zo’n goed jaar zou worden. Evenementen mochten immers niet meer worden georganiseerd en de mode- en retailbranche werd hard geraakt.
,,Projecten werden geannuleerd en de mogelijkheden om ons werk te doen werden beperkt”, vertelt Noël Hermsen, oprichter en eigenaar van Sessibon. Medio maart introduceerde het bedrijf daarom een ludieke actie om de lokale ondernemer een hart onder de riem te steken.
Opdrachtgevers stuurden outfits rechtstreeks naar de modellen. Die produceerden – conform een vast format – een clip en Sessibon maakte vervolgens van alle content één ‘online catwalk’. Geheel coronaproof dus.
Hoewel de actie goed werd ontvangen, was dit concept niet vruchtbaar genoeg om er echt een business van te maken. ,,Maar het idee zette ons wel verder aan het denken. Het heeft ertoe geleid, rekening houden met het feit dat er maar een klein aantal fysieke gasten op locatie is toegestaan, dat Sessibon het concept van een online event verder uitwerkte.”
In samenwerking met La Bottega Hasselt (BE) organiseerde Sessibon deze zomer de eerste hybride fashionshow, waarbij gasten aanwezig waren en de show via diverse social media-kanalen werd gelivestreamd. ,,Daarnaast behaalden we een resultaat van maar liefst 100.000 mensen die online getuige waren van de livestream van de modeshow van Designer Outlet Roermond. Zoveel mensen zouden we in onze ‘normale’ formats nooit kunnen bereiken!’’
Contentcreatie is op die manier dan ook een nieuwe dienst van Sessibon geworden. Ook komend weekend bijvoorbeeld, als het jaarlijkse CTWLK Maastricht Fashion Weekend plaatsvindt. ,,Dat evenement mag dan niet helemaal plaatsvinden zoals het team van Sessibon dat voor 15 maart 2020 voor ogen zag; maar in samenwerking met onze partners STV Visuals, De Muziekgieterij, Viro Video, Bureau Schoonbrood, FH lightfacilities, DEMO Productions en de Gemeente Maastricht kunnen wij er alsnog een mode-evenement van Champions League-niveau neerzetten. Waar ook nog eens veel meer mensen van kunnen meegenieten middels de livestreams op Facebook, dan normaal gesproken het geval zou zijn!’’
De livestream van CWTLK Maastricht is te kijken via de Facebook pagina’s van Chapeau Magazine en Catwalk Maastricht.
Zaterdag 29 augustus 20.00u, de Bijenkorf
Zondag 30 augustus 14.30u, diverse boetieks & creatieve maakindustrie
Zondag 30 augustus 20.00u, brands uit Mosae Forum & Entre Deux