Linssen Yachts in Maasbracht heeft zich de afgelopen 70 jaar ontwikkeld van jachtwerf tot producent van jachten. Van alle stalen motorjachten die het bedrijf produceert – de lengte varieert van 9 tot 16 meter - is 85 tot 90 procent bestemd voor de export, met name richting Europese binnen- en kustwateren.
Als gevolg van de coronacrisis zag Linssen Yachts de omzet in de tweede helft van maart helemaal instorten. De verkoop viel helemaal stil en reeds geplaatste orders werden deels geannuleerd. ,,De mensen zijn geschrokken. Veel van hen dachten: ‘wat moet ik nu met een boot?’ of ‘laat maar zitten’”, vertelt managing director Ed Houben. ,,In eerder instantie zijn we toen gaan kijken naar wat we daaraan konden doen. We hebben actief contact gezocht met onze klanten en hebben samen creatief gezocht naar oplossingen om zo uiteindelijk zonder enige annulering af te sluiten.’’
Toch werd op 30 maart besloten de productie helemaal stop te zetten. ,,We waren bang dat we de jachtverkoop niet meer zou herstellen. Met alle investeringen die we zouden moeten doen in materialen en productie, zou voor ons het risico te groot zijn.’’
De productie mocht dan zijn stilgevallen, voor het team van Linssen Yachts gold dat allerminst. De werknemers mistten het werk en ook elkaar. En dus werd er vrij snel een grote interne actie opgezet om het bedrijf volledig te optimaliseren. Van simpel poets- en verfwerk tot meer serieuze zaken: het ontwerp van nieuwe productieprocedures, engineering van nieuwe modellen, het vergroten van de efficiency en uiteraard het ‘anderhalve-meterproof’ maken. Houben: ,,We hebben man en macht ingezet om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Je kunt wel bij de pakken neerzitten, maar dan ga je écht verlies draaien. Wij hebben deze verlieslatende periode gebruikt om er zeker van te zijn dat we in de toekomst meer winst kunnen genereren en zijn zo sterker uit de strijd gekomen.’’
In de maand mei trok de verkoop bij Linssen Yachts weer langzaamaan. ,,Mensen ontdekten een jacht als een eigen veilige haven, een privé plekje om veilig mee de wereld rond te reizen. Of een plek om vakantie in eigen land naar een hoger niveau te tillen”, aldus Houben. ,,Op 8 juni zijn we weer begonnen met produceren. Inmiddels is ons orderportefeuille weer goed gevuld en beleefden we 2 topmaanden die het verlies van 8 weken produceren weer deels compenseerden. Dankzij de permanente inzet van ons hele team hebben we deze periode met een positief gevoel en resultaat afgesloten en kijken ondanks alles met vertrouwen in de toekomst.’’